Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Försenat flyg eller bagage? Här är dina rättigheter

Family looking at map by the car.

Att resa är oftast en härlig upplevelse, med nya intryck och en paus från vardagen. Men ibland kan man ha otur med försenade flyg och bagage som inte åker samma väg som man själv. I bästa fall löser det sig snabbt – men ibland kan det faktiskt påverka hela resan. Då kan det vara bra att veta vilka rättigheter du som resenär har och vilken sorts ersättning du kan få ut. Här listar vi de vanligaste problemen – och vad du kan göra!

Det första du ska göra är att kolla upp vad din försäkring täcker via reseskyddet du har i hemförsäkringen, eller om du har särskilda reseförsäkringar. Det är nämligen mycket möjligt att du är försäkrad mot exempelvis förlorat bagage. Vissa bank- och kreditkort har reseförsäkringar och om du har betalat resan med något av våra kort (utöver bankkort Mastercard ung) ingår alltid en kompletterande kortförsäkring som kan hjälpa dig till exempel om bagaget är försenat.

Försenat eller förlorat bagage

Om ditt incheckade bagage är försenat och det innebär extra kostnader för dig har du rätt att få ut en ersättning från flygbolaget. Det kan till exempel handla om kostnader du har fått för kläder och andra artiklar du behöver köpa medan du väntar. Det kanske inte är läge att gå på stora shoppingrundan, men sådant du verkligen behöver på resan ska ingå. Kom bara ihåg att spara alla kvitton för sådant du vill begära ersättning för i efterhand. Det kan till exempel handla om att köpa badkläder till din solsemester och liknande. Reser du till storstäder kommer bagaget oftast snabbt, men för vissa destinationer uteblir bagaget kanske under hela tiden du vistas där och då har du rätt att handla det du behöver för att kunna semestra enligt plan.

Såhär gör du: om ditt bagage inte hängde med ända fram ska du anmäla det vid bagageutlämningen och lämna in en så kallad PIR (Property Irregularity Report). Om förseningen har gjort att du har fått extra kostnader ska du reklamera det till flygbolaget (det kan du göra via mail eller flygbolagets webbplats).

Om ditt bagage inte är återfunnet efter 21 dagar anses det vara försvunnet. Du kan då få ut en ersättning för värdet av ditt bagage.

Skadat bagage

När du checkar in din väska är det flygbolagets ansvar att den kommer fram hel. Om ditt bagage skulle skadas under resan kan du få ersättning för det. Bäst är det om du anmäler en skada du upptäcker direkt på flygplatsen, eftersom det kan vara svårt att bevisa att det har skett under resan i efterhand. Du kan dock bara få ersättning om det är flygbolagets hantering som har gjort att bagaget har skadats, om väskan redan hade något fel eller hade svag konstruktion kan du inte blir ersatt för det.

Såhär gör du: anmäl skadan så snart du upptäcker den, allra bäst om du fortfarande är kvar på flygplatsen. Du ska då fylla i en så kallad PIR (Property Irregularity Report). Du har max 7 dagar på dig att anmäla en skada. Du kan också skicka mail till flygbolaget där du berättar om vad som har hänt. Du kommer förmodligen bli ombedd att skicka bilder på väskan, så glöm inte att fota!

Försenat eller inställt flyg

Om ditt flyg är försenat kan du ha rätt till lite olika ersättning, beroende på hur sent flyget är, hur långt du ska åka och anledningen till att flyget är sent. Du kan få antingen skadestånd eller kompensation. Dessutom kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av den försenade flygningen och få ersättning för förlorad inkomst. Tänk på att du måste kunna styrka sådant du begär ersättning för, som att visa kvitton på utgifter du har haft.

För att kunna få ersättning måste felet ligga hos flygbolaget – dit räknas till exempel inte saker som oväder, strejk eller andra oförutsedda händelser.

Ett sista råd inför resan är att alltid packa det mest nödvändiga i handbagaget så du klarar dig om du skulle stå utan ditt incheckade bagage. En tandborste kan vara guld värd efter att du har rest långt och sen sett bagagebandet gå tomt i flera varv.

Coronavirus och resa

WHO förklarade den 11 mars 2020 utbrottet av covid-19 som en pandemi och många länder har stängt sina gränser. Om du trots detta vill planera för en resa längre fram är det bra att kolla upp vad som gäller, till exempel:

  • Är det möjligt att boka om eller avboka resan? I så fall: hur nära inpå avresan och kostar det något?
  • Se över ditt avbeställningsskydd, många har detta via sitt kort eller hemförsäkring men ibland kan det vara läge att köpa till ett extra skydd. Läs på vad som gäller och hör även efter med researrangören.
  • Betala resan med ett betal- och kreditkort. De ger vanligtvis dig möjlighet att få tillbaka pengar vid en eventuell konkurs.
  • Håll regelbundet koll på UD:s reseråd.

 

Är du redan utomlands och behöver råd och stöd? Då kan du ringa UD-jouren: + 46 8405 50 05. Mer information om coronaviruset hittar du på Hallå konsument och Folkhälsomyndigheten.