Konto i utlandet

  • Företaget upplevs som lokalt närvarande i landet
  • Uppsamling av betalningar i lokala valutor sparar tid och pengar
  • Åtkomst till kontoinformation och överföringar via den svenska internetbanken

Om ditt företag har eller ska starta verksamhet i utlandet kan det vara en fördel att ha ett konto i det land, eller de länder, där företaget verkar.

Så fungerar konto i utlandet

Beroende på var i världen din verksamhet befinner sig kan Swedbank erbjuda olika kontolösningar.

Swedbank har egna kontor i Estland, Finland, Kina, Lettland, Litauen och Norge där vi idag kan erbjuda våra kunder konton och andra cash management-lösningar.

Swedbank samarbetar med flertalet banker i Europa där syftet är att kunna erbjuda Cash management-lösningar över gränserna. Samarbetet bygger på bilaterala avtal. Tack vare samarbetet kan företaget göra utlandsaffärer där banken inte har några egna kontor.

Genom att ha konto i de länder där ditt företag har verksamhet kan du erbjuda dina kunder landets normala betalrutiner. Ditt företag bestämmer när och hur ofta ni ska hämta hem pengarna från utlandet.

Råd och tips

Swedbank erbjuder dig som kund att få alla dina utländska konton samlade i Swedbanks internetbank för att på så sätt få en total överblick över kontona. För dig med affärer hos våra norska och finska filial kan vi med hjälp av Single Sign on erbjuda en enkel och enhetlig åtkomst till utlandskonton via den svenska internetbanken.