Sparbankernas kunder är nöjdast - igen
Det visar Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning, SKI Bank 2025 som undersökt kundnöjdheten inom banksektorn. Sparbankerna som kollektiv toppar listorna där konkurrenterna ligger ett par procentenheter efter.
Undersökningen baseras på kundernas egna upplevelse, där privatkunder och företagskunder i respektive bank fått svara på frågor och sätta sitt betyg på banken.
Sparbankernas privatkunder sätter en kundnöjdhet på 74,6% och företagskunderna 72,6 vilket är en bra bit över snittet för hela bankbranchen.
Hos Sparbanken Skaraborg uppger många av kunderna att närheten till bankkontoren, personal med lokalkännedom och den personliga kontakten är något man värderar högt i sin relation med banken.
- Vi strävar alltid efter att ha hög kompetens med personal som både känner till bygden och förstår marknaden. Det i kombination med att vi har hög tillgänglighet och snabbt kan hjälpa våra kunder är något vi tror är en framgångsfaktor för oss. Vi tror på Skaraborg och vill vara en självklar spelare för både privatpersoner och företagare här säger Patrik Meijer, vd Sparbanken Skaraborg
Även samhällsengagemanget och vinstutdelning till ägarstiftelsen som i sin tur återinvesterar i föreningar och utvecklingsprojekt nämns som något man som kund uppskattar extra mycket.
- Att våra kunder uppskattar det vi verkligen anstänger oss för att göra bra är väldigt tacksamt. Våra kunders förtroende är det viktigaste vi har och vi är stolta över att vi håller en hög kundnöjdhet och dessutom kan bidra till vårt område i små som stora projekt avslutar Patrik.