Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Finansiell information

Tack för visat förtroende!

Det är med glädje jag presentarar bankens bokslut för år 2015. Vi fortsätter att utvecklas bra och som följd av det levererar vi även i år ett bra resultat.

Med det sagt vill jag passa på att tacka våra omkring hundra medarbetare som varje dag möter våra kunder med engagemang, kompetens och affärsmässighet. Det är just i dessa möten som vi skapar grunden till nöjda kunder som är det mest värdefulla vi kan ha med oss in i framtiden.

Under året har vi fokuserat på att utveckla och tydliggöra vårt varumärke än mer. Vår affärsmodell, som innebär att vi låter bankens vinst gå till värdefulla utvecklingsprojekt i vår bygd, fortsätter att ge positiv respons i våra kontakter med våra kunder. Och det är även ett starkt motiv när nu många väljer att bli kund hos oss. Under 2016 kommer arbetet att fortsätta med att profilera oss på marknaden.

Ovanlig räntemiljö med negativa styrräntor har präglat det gångna året, vilket har utmanat oss att ytterligare höja vår effektivitet. Det är mycket positivt att vi har lyckats sänka våra kostnader 2015 jämfört med 2014. Trenden är fortsatt starkt att allt fler väljer att sköta sin ekonomi via de digitala kanalerna där framförallt mobilbanken växer snabbt och nya funktioner lanseras löpande.

Men även om fler och fler kunder väljer de digitala kanalerna möter vi självfallet också kunderna på våra kontor där mångåriga relationer vårdas och nya skapas. Jag brukar säga att vi följer kunden utan att leda dem. Jag menar att kunderna väljer hur de vill möta oss och vi lyssnar på dem.

Det här är en av våra styrkor − vi känner varandra och är nära varandra, även om vi geografiskt är många mil bort. Den här gruppen distanskunder ökar till följd av urbaniseringen som äger rum i Sverige. Och tack vare att vi kan erbjuda olika kanaler för att kontakta banken, är det inga problem att vara kund hos oss på Sparbanken Skaraborg även om man är bosatt i andra delar av landet.

Hur kommer då 2016 att utvecklas? I min kikare ser jag fortsatt ovanligt låga räntor och negativa styrräntor. Det kommer fortsätta att utmana oss när det gäller att hitta kostnadseffektiva lösningar. Samtidigt ska vi fortsätta att träffa såväl befintliga kunder, som nya i bra möten som ger värdefullt utbyte för bägge parter. På så sätt forsätter vi att värna om nöjda kunder – det viktigaste av allt!

  

/Leif Johansson 
Verkställande direktör

För ytterligare information

  • Leif Johansson, VD tfn. 0511-28150
  • Mirjam Stolpe Karlsson, 0511-28160

Stäng Skriv ut