Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Bedragare ringer Sparbankskunder

2018-10-15

Sparbanken Skaraborg har noterat ökade fall av bedrägerier de senaste dagarna i Skara där bankens kunder blir uppringda av någon som utger sig att vara från banken eller agerar utifrån bankens uppdrag.

I media berättas det mer eller mindre dagligen om bedragare som försöker lura till sig pengar från folk. Metoderna som används varierar, men det handlar vanligtvis om att försöka komma åt personliga uppgifter och koder via telefonsamtal där bedragaren utger sig vara från din bank eller annan myndighet.

Kunderna upplever de som ringer som väldigt seriösa och trovärdiga. Bedragarna ber kunden att logga in med Mobilt BankID eller via säkerhetsdosa och kan därigenom överföra pengar från kundens konton.

Banker, myndigheter eller polis ringer aldrig upp och ber kunderna använda säkerhetsdosan eller logga in via Mobilt BankID. Pratar man med någon som ber dig gör detta så är det en bedragare.

Bankernas ID-metoder är säkra att använda om man beaktar dessa regler.

De kunder som har blivit utsatta för denna typ av bedrägerier känner sig lurade och vissa skäms. Det kan vara så att de inte ens vill berätta att det blivit utsatta. Men det är viktigt att kunder som blivit utsatta för bedrägeri eller försök till bedrägeri hör av sig.

Vad ska man göra om man blir uppringd av en misstänkt bedragare?

Lägg på luren och ring oss på 0511-281 00 eller telefonbanken. Det är viktigt att agera fort. Använd inte det ditt mobila bank-id direkt efter att du har avslutat samtalet med bedragaren. Infaller bedrägeriet efter bankens öppettid – så ringer du spärrtjänst på 08-411 10 11 som är öppet dygnet runt. Kontakta sedan din bank när den öppnar igen. Viktigt även att du gör en polisanmälan.

Stäng Skriv ut